HENSATT AVFALL OG FARLIG AVFALL PÅ ARÅS

Hensatt avfall på arås

Styret opplever dessverre at det i år har blitt hensatt store mengder avfall i båthavnen etter båtpuss og klargjøring til sesongen. Dette er ikke akseptabelt, og vi må derfor minne om hvilke regler som gjelder for avfallshåndtering på Arås.

I år besluttet styret å vente med å sette ut ordinær avfallscontainer til sesongen for vinteropplag på land er avsluttet 15. mai. Bakgrunnen er at vi over flere år har erfart at containerne fylles med store mengder farlig avfall og avfall som ikke skal leveres i båtforeningens renovasjonsordning.

Vi opplever dessverre også at enkelte benytter båtforeningens containere til å kvitte seg med større mengder privat avfall som bringes til havna med bil. Dette er ikke tillatt. 

Båtforeningens renovasjonsordning er etablert for ordinært båtavfall i havna – ikke som generell avfallsordning for husholdningsavfall eller spesialavfall.

Når containerne fylles opp, eller ikke er satt ut, ser vi dessverre også at avfall blir hensatt utenfor containere og andre steder i havna. Dette er ikke akseptabelt og skaper både miljømessige og praktiske utfordringer i anlegget.

Vi minner spesielt om at følgende skal leveres til kommunal gjenvinningsstasjon – og ikke til Arås:

  • Rester av maling og bunnstoff
  • Spraybokser, løsemidler og kjemikalier
  • Batterier og spillolje
  • Presenninger og større gjenstander
  • Avfall fra båtpuss og sliping 

Retningslinjene for vinteropplag presiserer også at renovasjon og avfallshåndtering skal følge styrets anvisninger, og at mislighold kan medføre gebyrer eller andre tiltak. 

Styret ber alle medlemmer og leietakere om å rydde opp etter seg og bidra til at Arås fortsatt er et rent, trygt og hyggelig sted å være for alle.

Takk for at du tar ansvar 😊

Mvh
Styret